Measuring time - de aussiegall a flickr |
Què s’entén per avaluació de l’impacte?
Quan es parla d’avaluació de l’impacte es fa referència a la mesura de com la intervenció que s’efectua – i altres variables – acaben generant un canvi en la persona destinatària.
L’interès per l’avaluació
El que està clar és que sembla haver suficients motius com per interessar-se per l’avaluació de l’impacte. Especialment des de les direccions i els òrgans de govern de les entitats. També des dels responsables d’institucions públiques de l’àmbit social.
La utilitat d’avaluar
Quan aquests responsables i directius parlen d’avaluar es parla molt de la utilitat. Entre d’altres es parla de com l’avaluació ajudaria a la rendició de comptes, a fer aflorar aquelles coses que funcionen i aquelles coses que no, a ser més eficient, a dotar d’evidència l’impacte, i a posar en qüestió la nostra estratègia i reformular-la. (Per saber-ne més podeu consultar Avaluació de l’impacte: desparasitar els infants per millorar l’absentisme escolar?)
Per què doncs no acaba d’arrencar l’avaluació de l’impacte?
Una hipòtesi inicial podria ser que això és una dèria de directius i que en realitat els tècnics i professionals no hi veuen utilitat. Per la meva experiència m’inclinaria a dir que en realitat la situació és molt més complexa, i que moltes vegades són els tècnics i professionals els que precisament estan més interessats.
Fruit del que he vist en diversos projectes i organitzacions llenço algunes hipòtesis sobre possibles obstacles que té l’avaluació de l’impacte en l’actualitat:
- Entre l’espardenya i l’excés d’academicisme: Una cosa és fer una investigació científica avaluant l’impacte d’un programa, i una altra cosa és que una entitat reculli quatre dades amb un excel. El repte se situa en el punt mig: fer una avaluació suficientment senzilla, però amb un mínim de rigorositat i utilitat.
- Manca de focalització en les necessitats reals: Molts projectes d’avaluació s’adapten poc a les necessitats reals de l’organització. Una avaluació pot respondre a milers de preguntes, però cal concentrar-se en allò que aportarà més valor a l’organització.
- Poca adaptació a la realitat tècnica i a les tasques habituals: El principal aliat de l’avaluació són els tècnics i professionals. Si l’avaluació impacta excessivament en les tasques habituals del personal i a sobre no els aporta cap valor, el fracàs està assegurat. Pensem que les entitats es troben en una situació de més feina que mai amb menys recursos que mai.
- Invasió del terreny dels professionals: De vegades el professional viu l’avaluació com una invasió del terreny propi. Un exemple clar: un educador a qui li demanem reportar periòdicament la feina que realitza i com evoluciona l’usuari.
Què es pot fer?
La resposta podria venir per començar a minimitzar aquests obstacles:
- Simplificar: Fer una avaluació senzilla, que sigui fàcil d’explicar i fàcil d’entendre, encara que estiguem renunciant a cert grau de rigorositat.
- Escalar: Començar per petit i anar creixent. Potser al principi renunciem a molts indicadors, però ja els anirem ampliant!
- Estandarditzar: No cal generar un model d’avaluació específic per a cada entitat i activitat. Molts es poden compartir.
- Eines de processament de la informació: L’excel és una potent eina, però per avaluar processos i impactes no és la millor. Cal treballar per generar eines que minimitzin les tasques repetitives i ineficients (i econòmiques!).
- No voler substituir el professional: L’avaluació no ens pot donar resposta a tot. Cal deixar marge perquè els professionals s’autovalorin. Ells són prou competents per fer-ho. El que hem d’aconseguir es que ens ajudi mínimament a una avaluació que aportarà respostes al conjunt de l’organització.
Article publicat originalment a social.cat
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada